Thursday, January 5, 2012

Tanda-tanda bersalin!

Alert tau!! nenonenoneno~~~ bila masuk 32+ weeks...berjaga2 mode kne ON...so beware..n jgn wt keje berat2 n tingkah laku pon kne slow motion sket...xboleh nk action kamen sgt...especially bila mula2 bangun tido...mengiring dlu...br bangun!

Antara TANDA-TANDANYA:

Kontraksi Rahim yg consistant!
Kontraksi adalah tanda awal dan isyarat yang paling penting yang menunjukkan anda sudah sampai masa untuk bersalin. sekiranya kontraksi sudah ada, cuba perhatikan masa, tempoh dan berapa minit jarak diantaranya.

Kontraksi yang sebenar berlaku secara teratur dan pada jarak yang konsisten. sekiranya ia berlaku setiap 5 min secara teratur dan semakin kerap, pergilah berjumpa dengan doktor untuk mendapat kepastian.

Kontraksi biasa atau Braxton Hicks contraction agak berbeza, ia kurang menyakitkan dan tidak teratur dan akan hilang dengan sendirinya tidak lama kemudiannya.


Sakit Belakang
Sakit belakang sering menjadi masalah utama wanita hamil, tetapi ia juga mungkin satu tanda kelahiran. Sakit ini akan semakin kerap dan kuat dan rasa lebih teruk pada bahagian bawah belakang.


Pecah ketuban
Dalam cerita drama atau filem,wanita selalunya sedar yang mereka bakal melahirkan apabila ketuban mereka pecah. Tapi ia bukan realiti sebenar.
Kebanyakkan wanita langsung tidak mengalami pecah ketuban sehinggalah disaat-saat akhir proses bersalin. Yang kerapnya, doktor yang akan memecahkan ketuban anda untuk mempercepatkan proses bersalin.
Pecah ketuban berlaku pada segelintir wanita hamil sahaja dan sekiranya anda mengesyaki yang ketuban sudah pecah, jumpalah dengan doktor dengan segera.


Bloody Show
Disaat awal anda bakal melahirkan, selalunya terdapat lendir pekat bercampur darah keluar dari faraj. Ini adalah pluk mukus yang menghadang sebarang kemasukkan asing kedalam cerviks. Ia juga menghalang sebarang kuman dari merebak kepada bayi. sekarang pluk ini sudah tiada dan bayi sudah boleh bergerak kebawah dengan perlahan-lahan.
*** time ni cepat2 pkai PAD, so kite bole monitor mukus yg kuar tu~

Serviks terbuka
Sebaik sahaja kontraksi berlaku, pangkal rahim anda akan menjadi lebih lembut dan lebih nipis. Walaubagaimanapun, cuma doktor sahaja yang boleh mengetahui perubahan ini semsa pemeriksaan faraj.


source: http://portal.alamhamil.com/artikel-kehamilan/semasa-kelahiran/161-tanda-tanda-bersalin.html

TIPS PENTING!

1-Kalau anda ada pendarahan merah fresh...JGN TUNGGU LAMA..IA BERMAKNA URI ANDA MUNGKIN BERMASALAH SPT KEADAAN URI DI BAWAH, URI TERTANGGAL DARI RAHIM, URI PECAH..SGT BAHAYA!!! SEGERA KE HOSPITAL!!

2-Kalau lendir campur darah..TAKPE LAGI sebab itu tanda2 pangkal rahim terbuka. keadaan ini boleh berlangsung selama 3 hari . kalau dah mengalami kekerapan sakit contraction setiap 15 minit..dah boleh pegi hospital.

3-Manakala kalau air ketuban pecah sendiri di rumah SEGERA KE HOSPITAL! DIKHUATIRI AIR KETUBAN KERING DAN MEMBAHAYAKAN BABY!

4-JIKA ANDA TAK ADA SEBARANG MASALAH SEMASA KEHAMILAN..kalau baru keluar lendir + darah..cuba tunggu dulu tak payah pergi hosp. sebab ini adalah tanda pangkal rahim nak terbuka utk persediaan bersalin..kadang2 ambil masa 3 hari sakit datang dan hilang. Kalau dlm waktu2 tu ada sakit kuat selang 15min sekali barulah pergi hospital.REASON: anak yg first biasanya bukaan pangkal rahim atau OS utk bersalin adalah nisbah 1cm dlm 1jam. NAK BERSALIN BUKAAN OS=10cm. BIASANYA APABILA KITA SAKIT CONTRACTION 15MIN SEKALI BUKAAN LEBIH KURANG 3-4CM..bacaan begini apb anda diperiksa oleh nurse biasanya mereka akan admit anda terus ke labour room..so, anda cuma perlu tunggu 6-7jam shj lagi atau lebih cepat lagi mungkinn 4-5jam shj.

TIPS SIMPLE TAPI YG IBU2 HARUS AMBILKIRA.

bersalin di hosp gov ibu2 kena byk berdikari..caranya

1. bawa kain batik/baju salin dan PAD SECUKUPNYA..kalau pakai baju hosp mintalah dgn mereka.

2. standby PAINKILLER SIAP2..beli sendiri di farmasi..biasanya PONSTAN,PANADOL,CATAFLAM ATAU SYNFLEX..beli salah satu sahaja..ni standby utk tahan sakit luka episotomi bila ubat bius dah hilang kesannya dan perut merengat kerana rahim nak keluarkan darah nifas. Panadol ubat tahan sakit plg basic..yg lain tu lebih kuat.

3.kalau nak pergi bilik air pertama kali lepas keluar dari labour room..JGN TERUS BANGUN..DUDUK DULU TEPI KATIL..GOYANG2KAN KAKI..SUPAYA TEKANAN DARAH LEBIH STABIL..THENBARULAH JALAN PERLAHAN2 KE BILIK AIR.

4. kalau nak mandi tangan air wayar masuk drip..minta nurse berhentikan sekejap..tutupn dulu dgn stopper..barulah senang sikit nak mandi.

5. NI ADVANTAGE KALAU ADA STUDENT NURSE DI WARD. MINTALAH TOLONG MEREKA..BIASANYA NURSE2 PELATIH AKAN BERSEDIA BANTU ANDA.


Tips dr Forum Ratu Hati- dari Nurse Government

No comments:

Post a Comment